Friday, June 15, 2007

Memori Kawan


kebenigan malam buat aku terpaku disudut balakoni, megimbau secebis memori yang pernah dilaui bersama-sama kawan dulu kat malaysia...seronok,sedih, letih..itulah jawapanya.


Muzakir..

Kawan yang sederhana, perwatakan seolah2 ade masalah tapi dia yang paling ceria.minat politik,memori bersama KK,mase kat maahad lagi kawan ngan dia..dulu masa kat maahad pelik sikit dia kadang-kadang tu tertawa saya sendirian bila igat kisah tu..maaf la KK.


Rumah Terbakar

Suasana balik kampung tak meriah sangat masa raya haji kali itu,sebab cuti tak panjang,so ramai kawan yang tinggal kat luar dari negeri kelantan ambil keputusa tak nak balik kampung mereka.aku bekas pimpinan pelajar kat mengajak kawan sekelas untuk beraya kat rumah aku saja.

"chu,token, datang raya umah aku jer,raya kelantan best gak"

"tegok lah him.."jawab chu

token pernah pergi tidur kejap kat ruang tamu,"rumah ni best la kalu tidur."gurau token

Jam 12.30 mata rasa megantuk sangat,tapi dekat zohor dah ape nak buat nih..lepas tu aku tak tahan sangat, jadi saya merebahkan badan atas lantai.


Lusa raya la,kene balik rumah jugak petang nih nak siap rumah pulak.

"kir hantar aku balik jap,pakai motor adam la,aku nak balik nih."

"ok"sepatah jer muzakir ni dia memang cakap sikit tapi bernas.

masa tegah perjalanan muzakir yang bawa motor,berenti kat stesen minyak kat wakaf che yeh, masukkan minyak sikit kat motor adam. Tiba-tiba jiran saya call.dah memberitahu saya supaya balik segera, saya pun isyarat kat muzakir supaya bawa motor laju2 sikit. ape yang berlaku kat rumah nih, kami ambil shortcut je.

sampai seberang jalan kat rumah,hanya tiang sahaja yang tinggal,rasa lutut macam lemah saja. Mata saya liar mencari ahli keluarga.

"ma..mana ayah?"

"tegah padam api dengan bomba kat blakang tu."

saya segera mendapatkan adik saya yang bongsu masih menagis lagi.

" dah, la na,abe im ade nih"kami saling bedakapan tanda utuhnya pertalian adik-beradik.

"kir,jom kita pergi solat asar kat masjid dulu,"

Ayah saya seorang yang berhati-hati dalam tindakan,kawasan terbakar budak-budak x boleh masuk.

Kemudian saya dan muzakir masuk megambil sisa-sisa bahan yang boleh digunakan lagi.

terima kasih muzakir,sanggup bergelap bersama kami sekeluarga sehingga waktu maghrib dia bersama.


No comments: