Wednesday, May 23, 2007

cerita sendiri lah...






"kuaa.......kuaa...kuaa...""alhamdulilah anak laki lah..murah rezki ni.."

itu kot lata2 bidan pada ma. setelah 9 bulan ma menaggungkan saya,tiba lah hari kelahiran yang saya juga tunggu2kan.terima kasih yang tak terhingga ma ku sayang.eim tak tahu nak cakap ape lagi,kalu ade lagi perkataan yang lebih tinggi dari teima kasih pasti ma akan dapat dengar dari anak ma ini.

kemudian di azan oleh ayah kot keteliga. eim pun tak pasti ayah pakai azan mekkah ke mesir ke? yang pasti tiupan azan tu memeng kene lah kat teliga eim nih. Kemudian masuk hari ketujuh mereka bersama atuk(yang kerahmatullah dah, alfatihah) abdul rahim. che tu mmg semua di masukkan kat depan nama mak saudara dan pak saudara. so name yang di daftarkan che abdul rahim. sunatnya bagi nama kat anak pada hari ke tujuh selepas kelahiran.

Rasa Gembira

Saya pun rasa ma dah ayah pasti gembira kerana saya merupakan anak sulung. Kelahiran saya ini selang 2hari mak saudara belah mak melahirkan puterinya. Dengar ceritanya nenek belah mak datang jeguk cucu dia,Masa tu saya tidur laa..maaf nek saya tak sempat nak bagun masa nenek datang. Lagipun saya tak kenal lagi oarang masa tu..nenek terpaksa balik ke kampung sireh pulak mak cik saya nak melahirka anak nya.macam kembar la pulak dengan sepupu saya nih. Saya tetap abang yang sulong.
ayah yang berkerja sebagai buruh binaan pada masa itu sangat gembira.Maklumlah anak yang pertama dilahirkan oleh isterinya yang tersayang( sumber dari cerita dia)

Nenek balik kat kampung sireh pulak nak sambut bayi ke-2. Kemudian terpaksa balik ke thailan kerana anaknya yang ketiga ingin melahirkan anak jugak,ooo jadi 3 serangkai lah kami yang kat sana tu laki lewat 15 hari dari saya dia lahir.nenek banyak berjunag untuk anak2 nya.terima kasih nenek..(almarhumah nenekku,alfatihah)



Kehidupan Masa Bayi

Saya masa bayi nihh mak cerita ade sakit kulit sikit ape nama nya saya pun tak tahu..tapi hari2 kene jemur kat sinaran matahari..panaske??saya pun tak igat..tapi yang pasti saya kadang kene tinggal dalam kereta bayi dalam keadaan menerima cayaha matahari pagi yang boleh meningatkan vitamin katanya. Perkhidamat "sunbathing" di berikan oleh ma dan ayah memang best kerana sayang dan kasih mereka kepada saya. "eim kene jadi jurus deh,nnti sihat boleh jadi kuat ok"kata ayah sambil mendukung saya dan meletakkan saya atas kereta idaman ku.
ayah yang bekerja sebagai buruh binaan pada masa itu amat sikit pendapatannya.saya pun tidak tahu berape,tak pernah tanya pulak.
Masa kecil yang begitu pantas sekali.kehidupan saya pada masa kecil pantas dan saya tidak igat ape2 kecuali ape yang di ceritakan oleh ibubapa saya. saya katanya masa kecil kelakar bila bercakap. Ayoh: eim pasal ape kacau ma solat?eim :pasal malam laa..perkataan pasal-pasar seolah2 same dalam sebutan kelantan..ma ktika itu tidak dapat menahan lalu berdekit2 solatnya.
kak maskah: anak makcik saya ceritanya: eim dulu masa budak pernah ambil gula-gula kat atas rak,projek dia dengan adik saya la..tapi dia tak panjat penakut agaknya. huhuhu..yang panjat tu sepupu dia la perempuan pulak tu. Akak sempat tangkap gambarnya.
itu cerita budak-budak la kak maskah,hehehehe..banyak kisah masa kecil yang saya nakulkan dari kak maskah,abe zul,ma,ayoh,we,dah ramai lagi
Takut kuda
Cerita saya mase kecil mak cik saya beli satu permainan kuda-kuda yang boleh di tunggang,ada tayar tapi ianya bentuk semacam kuda,tapi kecil aja. Masa saya kecil tu nak naik memeng lah takut,tak tahu kena ape. Pada saya ianya terlalu menakutkan. Tapi akhirnya saya boleh jugak naik.



bersambung.....






No comments: