Monday, May 21, 2007

sambungan...

oleh : ezza- upsi



Tidakkah anda rasa gembira dan bahagia dengan firman Allah s.w.t ini :
“Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah, lalu memohon ampun akan dosa-dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah – dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).”
(Surah Ali Imran : 135)

Begitu juga dengan firmanNya :
“Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Surah An-Nisa’ : 110)

Menurut ayat yang lain :
“Jika kamu menjauhkan dosa-dosa besar yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu, dan kami akan memasukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga).”
(Surah An-Nisa’ : 31)

“Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian ia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya.”
(Surah Taha : 82)
Ketika Musa membunuh seseorang maka dia berkata :
“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri , oleh itu ampunkanlah – apalah jua kiranya – akan dosaku”. (Maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya.”
(Surah Al-Qashah : 16)

Juga firman Allah menjelaskan tentang Nabi Daud selepas bertaubat dan Allah mengampuninya :
“Maka Kami ampunkan kesalahannya itu, dan sesungguhnya ia mempunyai kedudukan yang dekat di sisi Kami serta tempat kembali yang sebaik-baiknya (pada hari akhirat nanti).”
(Surah Shad : 25)

Sememangnya Allah Maha Pengasih dan Maha Mulia. Bagaimana tidak, Dia Masih menawarkan rahmat dan ampunkanNya kepada orang-orang yang meyakini adanya triniti. Firman Allah tentang mereka :
“Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata : ‘Sesungguhnya Allah ialah salah stu dari tiga tuhan’. Padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakana itu, sudah tentu orang-orang yang kafir di anatara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. Oleh itu tidakkah mereka mahu bertaubat kepada Allah dan memohon keampunanNya(sesudah mereka mendengar keterangan-keterangan tentang kepercayaan mereka yang salah dan balasan seksanya)? Padahal Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Surah Al-Maidah : 73-74)
Menurut satu hadis sahih, Baginda Rasul s.a.w bersabda, ertinya : Allah Yang Maha Tinggi berfirman, ertinya : “Wahai manusia, sesunggguhnya jika kamu berdoa kepadaKu dan mengharapKu maka Aku akan mengampuni atas semua dosa yang kamu lakukan, dan Aku tidak peduli. Wahai manusia, seandainya dosa-dosamu itu hingga ke puncak langit kemudian kamu meminta ampunan kepadaKu nescaya Aku ampuni dan Aku tidak peduli. Wahai manusia, sekiranya kamu datang kepadaKu dengan dosa yang besarnya seluruh bumi, kemudian datang menemuiKu dan tidak menyekutukan Aku dengan yang lain nescaya Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar bumi dan seluruh isinya.”

Menurut satu hadis sahih yang lain Baginda Rasul bersabda, ertinya : “Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya pada waktu malam hari supaya orang-orang yang berbuat dosa pada waktu siang bertaubat, dan Dia membentangkan tanganNya pada waktu siang supaya orang yang berbuat salah pada waktu malam bertaubat, hinggga ketika matahari terbit dari barat.”

Menurut stu hadis qudsi ada disebut ertinya : “Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu berbuat dosa pada waktu malam sedangkan Aku mengampuni semua dosa. Maka mintalah ampunan kepadaKu, nescaya Aku akan mengampuni kamu.”
Juga disebutkan dalam hadis sahih yang lain : “Kamu semua adalah orang-orang yang sering berbuat dosa, dan sebaik-sebaik orang yang berbuat dosa ialah orang yang bertaubat.”


Pada kesempatan yang lain Baginda Rasul juga bersabda, ertinya :
“ Allah lebih gembira dengan taubat seorang hambaNya di antara kamu, yang duduk di atas tunggangannya, yang sudah tersedia makanan dan minuman. Kemudian tunggangannya itu hilang putus asa, dan ia tertidur. Apabila ia terjaga, tunggangannya itu sudah pun di dekat kepalanya. Kemudian dia berkata : ‘Ya Allah, Engkau adalah hambaku dan Aku adalah TuhanMu.’ Ia mengucapkan yang demikian kerana terlalu gembira.”

Dalam riwayat sahih yang lain Baginda Rasul bersabda, ertinya : “Sesungguhnya seorang hamba yang melakukan satu dosa kemudian ia mengucapkan : ‘Ya Allah, ampunilah dosaku, sesungguhnya tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.’ Kemudian ia berbuat dosa semula, dan selepas itu berdoa semula : ‘Ya Allah ampunilah dosaku, kerana sesungguhnya tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.’ Allah berfirman, ertinya : ‘Hamba-Ku tahu bahawa ia mempunyai Tuhan yang boleh mendatangkan seksa atas dosa yang dilakukannya dan boleh pula mengampuni dosa itu. Maka, hamba-Ku pun melakukannya.’”

Pendek kata, selagi hamba itu bertaubat, meminta ampunan dan menyesali perbuatannya maka Allah akan mengampuninya.

No comments: