Saturday, April 21, 2007

Ketenagan yang di Cari


Ketenagan atau kedamaian adalah berpunca dari tekanan atau keserabutan yang memeningkan kepala atau jiwa. Pergolakkan dalam jiwa menyebabkan kita tidak tenang.untuk meringankan tekanan dengan mendapat ketenagan. Setiap orang menghadapi tekanan, cuma dalam level yang berbeza dan cara mengatasinya pun berbeza. Atasinya dengan 11 tip ni.


1) Biasakan Diri Berada Dalam Keadaan Berwuduk

Jiwa kita akan jadi lebih tenang jika kita biasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan.


2) Banyak Membaca Al-Quran dan zikrullah

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu. Cadangan baca “Ya latif” boleh melembut jiwa kita.


3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadah kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam.Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.


4) Selalu Berdoa

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.


5) Bersangka Baik

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah mengaanggap semua itu hanya sementara, tiada ujian yang aan kekal. Bersangka baik dengan Allah dan jangan menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita.Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Berlapang dada
Berlapang dada dan toleransi dalam setiap perbincangan dan apa yang berkaitan dengan persahabatan.dalam persahabatan menjadi lumrah rasa tidak puas hati dan sebagainya.dalam berukhwah ini hassan al-banna telah meletakkan serendahrendah ukhwah ialah berlapang dada.


6) Lakukan Kegiatan Luar - Bersukan dan Beriadah

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.


7) Mendengar Alunan Zikir
Mendegar alunan muzik atau nasyid yang boleh mendidik jiwa kita,seperti alunan zikir2 munajat dari hijjaz.yang di cadangkan nasyid “air mata keinsafan” hijjaz kita perlu menghayati lirik dah ambil “feeling” dengan muzik lembut dah dan boleh mendatangkan keinsafan kepada kita.

8) Menangis Dengan Sepuas Hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu atas sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka tu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya tuhan yang tahu.Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.


9) Hargai Kebolehan Diri Sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.


10) Cintai Diri Sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain".Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain.

11) senyum selalu.
Mulakan kehidupan dengan senyuman yang ceria.kerana dengan senyuman dapat melembutkan hati seseorang.senyuman yang ikhlas dari hati boleh memberi satu inspirasi baru dalam kehidupan kita,juga rahsia awek muda.kalu tidak ade duit senyuman juga sebagai sedekah.

No comments: