Thursday, August 30, 2007

Cerita Sahabat 2



Alhamdulillah kepada sahabat-sahabat saya yang selamat sampai balik ke bumi Mesir setelah beberapa hari dan dalam dua minggu lebih juga berada di tanah suci Makkatul Mukarramah dan Madinatul Munawwarah atas tujuan yang baik mengerjakan ibadah umrah, saya berdua dengan sahabat saya pergi menyambut mereka di Safaga iaitu pelabuhan kapal laut mendarat dari Saudi..perjalanan dari Damanhur tempat kediaman kami ke Safaga mengambil masa yang agak lama jugak dalam 9 jam...tu pun pergi saja tu..dan balik pula 9 jam pula...orang arab Mesir kat sana sungguh ramai demo tu yang nak pergi ke Mekkah dan juga yang baru balik pun ramai jugak keadaan amatlah sesak atau zahmah sehingga driver trangko tak mahu masuk dekat untuk mengambil barang-barang sahabat kami semua yang agak banyak jugak la...dan terpaksalah puak-puak kami memikul dan membibit air zam-zam ada yang 10 liter dan juga yang 20 liter agak berat jugak la...tapi kalu minum satu cawan pun tak cukup..



Semasa dalam perjalanan saya hanya membuka telinga je...kawan-kawan agak bersemangat menceritakan pelbagai perkara yang telah dia laluai dengan cabaran, ujian suka dan duka macam-macam lah yang terpaksa diorang hadapi dan tempuhi..ini agaknya untuk menguji keimanan seseorang itu..setara mana imannya...mafhum firman Allah subhanahu wata'ala: apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan; kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji lagi?.




Semoga ibadah umrah yang sahabat-sahabat lakukan itu diterima dan mendapat keberkatan dari Allah subhanahu wata'ala dan tahun-tahun akan datang dapat sampai pula dan begitu jugalah saya yang berkeinginan sangat untuk sampai kesana.."ya Allah...pilihlah hambaMu ini untuk menghidu udara, bauan dan sampai ke tanah suci alharam, hajar aswad, raudah, hijir Ismail, solat di belakang maqam Ibrahim dan juga berdoa di mulatazam dll, insyAllah, amin..

1 comment:

Anonymous said...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If he will be possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll I thankful, bye friend).