Thursday, August 16, 2007

cerita sahabat


Damanhur- 12 hb ogos 2007 satu rombongan sahabat-sahabat yang merupakan mahasiswa kuliah damanhur telah berangkat ke tanah suci Makkahtul Muqarramah untuk menunai ibadah umrah, rombongan seramai 8 orang. apa yang kami semua harap selamat dalam perjalanan disertai dengan doa dari sahabat-sahabat seperjuangan sekalian dan sentiasa berada dalam keadaan bersedia menghadapi pelbagai ujian baik berat atau ringan.


Antara umrah dan umrah itu merupakan kifarat kepada dosa-dosa yang lalu, ini mafhum daripada hadis Nabi sallallahualaihi wassalam.


Bermulanya perjalanan israk Nabi sallallahualaihi wassalam iaitu dari masjidil haram ke masjidil aqsa, sebagaimana firman Allah subhanahu wata'ala; maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha yang telah Kami berkati sekelilingnya(Masjidil Aqsha dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah denganditurunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya) agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat....terjemahan ayat(1) surah al-isra'.


No comments: